Zmiany w VAT 2022.

2022-02-02 - 2022-02-02
Iwona Biernat-Baran
szkolenia podatkowe online

1. Zastąpienie deklaracji VAT-7 plikiem JPK_VAT od 1 października 2020 r.:
a)  co należy rozumieć przez „likwidację” deklaracji VAT?
b)  zmiana struktury JPK_VAT,
c)  nowe dane, do raportowania których będą zobowiązani podatnicy,
d)  kody GTU oraz kody związany z procedurami szczególnymi w VAT,
e)  kody w przypadku faktur korygujących,
f)  kody w przypadku sprzedaży dokumentowanej na kasie fiskalnej,
g)  zasady wykazywania dokumentów wewnętrznych w ewidencji VAT,
h)  kody w przypadku korzystania z ulgi na złe długi,
i)  transakcje międzynarodowe a JPK_VAT,
j)  czynności zwolnione z JPK_VAT,
k)  mechanizm podzielonej płatności a JPK_VAT,
l)  refaktury a JPK_VAT,
m)  faktury zaliczkowe a JPK_VAT,
n)  świadczenia nieodpłatne a JPK_VAT,
o)  odwrotne obciążenie a JPK_VAT,
p)  transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi a JPK_VAT,
i)  wprowadzenie nowej sankcji za przesyłanie ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości,
j)  obowiązek korygowania JPK w terminie 14 dni w przypadku, gdy podatnik sam stwierdza błąd.

2. Korzystne zmiany dotyczące płatności na rachunki bankowe zawarte w wykazie podatników VAT czynnych obowiązujące od lipca 2020 r.:
a)  rozszerzenie katalogu sytuacji, w których zapłata na rachunek bankowy nie zawarty w wykazie podatników VAT czynnych, nie wymaga zawiadomienia organów podatkowych,
b)  wydłużenie terminu na złożenie zawiadomienia o zapłacie na rachunek bankowy nie zawarty w wykazie podatników VAT czynnych,
c)  zmiana właściwości miejscowej organu podatkowego właściwego do złożenia zawiadomienia o zapłacie na rachunek bankowy nie zawarty w wykazie podatników VAT czynnych,
d)  uporządkowanie innych zasad składania zawiadomień o zapłacie na rachunek bankowy nie zawarty w wykazie podatników VAT czynnych,
e)  wsteczne obowiązywanie nowych zasad dotyczących płatności na rachunki bankowe nie zawarte w wykazie podatników VAT czynnych,
f)  zapłata na rachunek bankowy nie zawarty w wykazie podatników VAT czynnych – przepisy obowiązujące w trakcie trwania epidemii COVID-19,
g)  istotne wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące zasad zawiadamiania o płatnościach na rachunki nie zawarte w wykazie podatników VAT czynnych.

3. Import towarów w procedurze uproszczonej – zmiana przepisów od lipca 2020 r.:
a)  redukcja formalności koniecznych dla stosowania procedury uproszczonej w imporcie towarów – jakie warunki trzeba spełniać, żeby korzystać z procedury uproszczonej w imporcie od lipca 2020 r.?

4. Zmiany dotyczące rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych od 1 stycznia 2020 r. (tzw. quick fixes):
a)  nowe unijne regulacje dotyczące dokumentowania WDT,
• nowe unijne zasady dokumentowania wywozu towaru,
• zasady unijne a zasady krajowe – jak dokumentować WDT w 2020 r.
b)  nowe regulacje dotyczące magazynów typu call-off stock,
c)  nowe zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych.

5. Nowa matryca stawek VAT,
a)  modyfikacja zasad stosowania PKWiU,
b)  najważniejsze zmiany w zakresie stawek VAT,
c)  wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT,
d)  Wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej.

6. SLIM VAT oraz pozostałe zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów na 2021 r.:
a)  zniesienie wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej,
b)  nowe zasady dotyczące korygowania podatku naliczonego,
c)  nowe regulacje dotyczące rozliczania korekt in plus,
d)  wydłużenie terminu na odliczenie VAT,
e)  zwiększenie limitu dla prezentów o małej wartości,
f)  częściowe zniesienie zakazu odliczania VAT od zakupu usług noclegowych,
g)  nowe zasady przeliczania kursów walut,
h)  nowe zasady rozliczania zaliczek przy eksporcie towarów,
i)  zmiany dotyczące podzielonej płatności (potrącenia, kursy walut obcych),
j)  zmiany dotyczące Wiążących Informacji Stawkowych,
k)  zmiany dotyczące procedury TAX FREE

Szkolenie przeznaczone jest dla osób w praktyce zajmujących sie rozliczaniem podatku od towarów i usług Vat, pracowników działów finansowo- księgowych, biur rachunkowych, kancelarii doradztwa podatkowego. Zapraszamy dyrektorów finansowych, głównych księgowych, księgowych,kontrolerów finansowych,członków zarządów.

Celem niniejszego szkolenia jest przedstawienie  bieżących zmian w ustawodawstwie dot. podatku VAT oraz zmian obowiązujących od 2021 roku, omówienie ich praktycznych konsekwencji dla podatników. Przedstawione także będą najważniejsze problemy z zakresu podatku VAT,

Uczestnikom szkolenia zostanie przekazana teoretyczna i  praktyczna wiedza w zakresie każdego tematu, również z uwzględnieniem orzecznictwa sądów administracyjnych oraz interpretacji organów podatkowych. Powyższe pozwoli uczestnikom na prowadzenie prawidłowych rozliczeń oraz ich dokumentowania.

Iwona Biernat-Baran

Prawnik, doradca podatkowy (nr wpisu 12273). Posiada ponad 10 – letnie doświadczenie zawodowe związane z prawem podatkowym. Początki kariery związała z pracą w administracji skarbowej, m.in. w urzędzie skarbowym oraz izbie skarbowej. Obecnie prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego. Poza pracą zawodową realizuje również pasje naukowe jako doktorant w Zakładzie Prawa Finansowego WPiA UJ, gdzie kończy przygotowywać pracę doktorską dotyczącą kontroli podatkowej. Jest trenerem z zakresu podatku od towarów i usług (VAT). Jest autorką publikacji z zakresu prawa podatkowego oraz organizatorem i uczestnikiem wielu konferencji naukowych, na których prezentuje tematy związane z prawem podatkowym. Prezes Stowarzyszenia Naukowego Prawa Podatkowego, członek Krajowej Rady Doradców Podatkowych, Przewodnicząca Kolegium Redakcyjnego Wydawnictw KIDP.

Opinie klientów po szkoleniach z ekspertem:

"Wysoki poziom merytoryczny bardzo dobry kontakt z osobą szkolącą, cenne indywidualne możliwości zadania pytań i usykania odpowiedzi"

"Wysoki poziom merytoryczny, bardzo dobry kontakt z osoba szkolącą, cenne indywidualne możłiwości zadawania pytań i uzyskania odpowiedzi."

"Rzeczowe, merytoryczne, duża wiedza prowadzącej, teoretycznie i praktycznie, jestem b.zadowolony."

"Szkolenie przeprowadzone bardzo merytorycznie, w dobrej atmosferze , fachowe odpowiedzi na pytania zadawane przez uczestników."

"Szkolenie bardzo dobrze przygotowane, poziom merytoryczny bardzo dobry."

"Szkolenie konkretne i rzeczowe. Satysfakcjonujące odpowiedzi na zadawane pytania."

• -jednej osoby 499 plus 23% VAT, razem 613.77
• -kolejnych osób - prosimy o kontakt

2. (KFS) Pracodawca starający się o dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego musi wnieść wkład własny w wysokości 20% kosztów, zaś 80% kosztów kształcenia ustawicznego sfinansuje KFS. W przypadku mikroprzedsiębiorstwa, tj. pracodawcy zatrudniającego do 10 osób, ze środków KFS można sfinansować 100% kosztów kształcenia ustawicznego. http://psz.praca.gov.pl/-/55453-krajowy-fundusz-szkoleniowy

• -uczestnictwo w szkoleniu
• -serwis kawowy
• -obiad
• -materiały szkoleniowe
• -certyfikat ukończenia

Miejsce szkolenia:

• Szkolenie jest realizowane w centrum konferencyjnym zlokalizowanym w centrum miasta,
• Nazwa i adres zostanie Państwu przekazana w zaproszeniu.

Zaproszenie zawiera:

• temat szkolenia